Ruch Światło – Życie
Parafialna grupa Ruchu Światło-Życie liczy 30 osób. Nasza wspólnota podzielona jest na trzy grupy wiekowe: pierwsza to Dzieci Boże, do której należą uczniowie szkoły podstawowej, druga grupa, Oazy Nowej Drogi zrzesza uczniów pierwszej i drugiej klasy gimnazjum, trzecia zaś to osoby z trzeciej klasy gimnazjum i wyżej. Spotykamy się w każdy piątek by wspólnie rozważać Pismo Święte, rozmawiać na nurtujące nas tematy dotyczące Pana Boga, Kościoła a także naszej codzienności, oraz by wspólnie uczestniczyć w Eucharystii. Staramy się ubogacać naszym śpiewem Mszę świętą, a także włączamy się w przygotowanie liturgii czytań.
W każdy trzeci piątek miesiąca przygotowujemy czuwania tematyczne zarówno dla młodzieży jak i osób starszych. Wspólnie spotykamy się nie tylko na modlitwie ale również razem bawimy się w trakcie tzw. pogodnych wieczorów. W poprzednich latach udało nam się również wystawiać jasełka, w których przygotowaniu pomagały nam inne parafialne grupy duszpasterskie. Staramy się włączać w obchody różnych uroczystości takich jak odpusty parafialne czy inne święta liturgiczne. Tradycyjnie co roku 8 grudnia, w święto patronalne naszego Ruchu, gromadzimy się w kościele, by modlitwą ogarnąć naszą wspólnotę, wszystkich moderatorów i cały Ruch Światło-Życie. W okresie Bożonarodzeniowym organizujemy spotkania opłatkowe, w trakcie których składamy sobie życzenia i wspólnie kolędujemy. Co roku w Wielki Piątek przy grobie Jezusa czuwamy i modlimy się przygotowując rozważania i pieśni medytacyjne.
W obecnym roku szkolnym, aby zachęcić dzieci i młodzież do uczestnictwa w spotkaniach oazowych, animatorzy prowadzili katechezy ewangelizacyjne w tutejszej szkole podstawowej i gimnazjum. Pomagamy także w prowadzeniu zajęć i spotkań z dziećmi i młodzieżą w czasie rekolekcji parafialnych.
Staramy się brać czynny udział w życiu parafii by tak jak pragnął nasz założyciel, sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki, odnajdywać swoje miejsce w Kościele i dążyć do bycia dojrzałym chrześcijaninem. Mamy wiele planów na nadchodzący czas i wierzymy, że z Bożą pomocą uda nam się je zrealizować.
Statut Stowarzyszenia „Diakonia Ruchu Światło-Życie”
Rozdział I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie „Diakonia Ruchu Światło-Życie” zwane dalej DIAKONIĄ, erygowane przez Konferencję Episkopatu Polski na mocy kan. 312 § 1 nr 2 KPK – jest publicznym stowarzyszeniem wiernych (duchownych i świeckich) – w rozumieniu Kodeksu Prawa Kanonicznego (kan. 298-320) i jest organizacją kościelną w rozumieniu art. 34 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego (Dz.U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.).
- DIAKONIA posiada osobowość prawną.
- Sekcję DIAKONII w diecezji zwaną dalej DIAKONIĄ DIECEZJALNĄ eryguje Biskup Diecezjalny. DIAKONIA DIECEZJALNA posiada osobowość prawną.
- DIAKONIA działa w oparciu o przepisy Kodeksu Prawa Kanonicznego, statutu i prawa obowiązującego w Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 2
- DIAKONIA działa na terenie całej Polski.
- Siedzibą DIAKONII jest Krościenko nad Dunajcem.
- Siedzibą DIAKONII DIECEZJALNEJ jest stolica diecezji.
§ 3
- DIAKONIA podlega nadzorowi kompetentnej władzy kościelnej, która troszczy się o to, by zachowywała ona nienaruszoną wiarę i obyczaje oraz dyscyplinę kościelną i która ma prawo i obowiązek jej wizytowania zgodnie z przepisami prawa.
- Konferencja Episkopatu Polski sprawuje opiekę nad DIAKONIĄ przez Biskupa Delegata.
- Biskup Diecezjalny sprawuje opiekę nad DIAKONIĄ DIECEZJALNĄ i mianuje Moderatora Diecezjalnego.
Rozdział II. CEL, DZIAŁALNOŚĆ I METODY PRACY DIAKONII
§ 4
Celem DIAKONII jest służba w założonym przez sługę Bożego ks. Franciszka Blachnickiego Ruchu Światło-Życie, aby zachowując jedność i tożsamość mógł służyć swoim charyzmatem budowaniu Kościoła i pełnieniu jego misji w świecie współczesnym.
§ 5
- Działalność DIAKONII polega na:
- wspieraniu osobistej przemiany życia jej członków ku dojrzałości chrześcijańskiej na drodze realizacji praktyk życia duchowego zawartych w programie formacyjnym Ruchu Światło-Życie,
- upowszechnianiu wzorców osobowych i rodzinnych służących wychowaniu człowieka otwartego na ludzi i wolnego od wszelkich uzależnień szkodliwych społecznie,
- posłudze na rzecz umacniania jedności małżeńskiej i odnowy katechumenatu rodzinnego,
- posłudze na rzecz ewangelizacji i katechumenatu,
- formacji liturgicznej wiernych,
- uwrażliwianiu na inicjatywy i dzieła związane z wyzwalaniem człowieka mocą Ewangelii Chrystusa od grzechów przybierających rozmiary nałogów społecznych,
- udziale w życiu i rozwoju wspólnot lokalnych – parafii,
- podejmowaniu dzieł miłosierdzia chrześcijańskiego,
- służbie na rzecz jedności chrześcijan,
- trosce o przemianę świata w duchu Ewangelii (zaangażowanie społeczne, kulturalne i gospodarcze),
- rozpowszechnianiu idei zainspirowanych przez założyciela Ruchu Światło-Życie ks. Franciszka Blachnickiego,
- pielęgnowaniu pamięci o założycielu Ruchu Światło-Życie ks. Franciszku Blachnickim i trosce o zachowanie jego duchowej spuścizny.
- DIAKONIA prowadzi działalność w szczególności poprzez:
- organizowanie i prowadzenie oaz rekolekcyjnych oraz innych rekolekcji i spotkań formacyjno-modlitewnych,
- tworzenie w parafiach wspólnot prowadzących formację Ruchu Światło-Życie,
- tworzenie Centrów Światło-Życie,
- tworzenie programów formacyjnych Ruchu Światło-Życie,
- działalność naukowo-badawczą dla pogłębienia i rozwoju działalności formacyjnej Ruchu Światło-Życie,
- ziałalność archiwalną, redakcyjną, wydawniczą,
- prowadzenie szkół i innego rodzaju działalność oświatowo-wychowawczą,
- organizowanie kongresów, konferencji i sympozjów,
- organizowanie imprez masowych,
- współdziałanie z odpowiednimi instytucjami świeckimi i kościelnymi odnośnie do realizacji celów określonych w ust. 1.
- Do realizacji szczegółowych zadań DIAKONIA, po uzyskaniu pisemnej zgody Konferencji Episkopatu Polski, może powoływać odrębne podmioty i instytucje.
§ 6
Podstawowymi metodami realizacji celów DIAKONII są:
- pedagogiczna metoda „Światło-Życie” zakładająca jedność między wyznawanymi prawdami wiary a życiem, czyli jedność między światłem danym od Boga a życiem;
- oaza rekolekcyjna będąca formą intensywnego doświadczenia życia Kościoła: we wspólnocie, liturgii, na spotkaniu ze słowem Bożym i w miłości braterskiej. Są to piętnastodniowe rekolekcje dla dzieci, młodzieży, dorosłych i rodzin z programem opartym na tajemnicach różańca i układzie roku liturgicznego. Istnieją ponadto różnego rodzaju oazy specjalistyczne;
- formacja w małej grupie – środowisku podstawowym dla rozwoju i utrzymania wiary (zarówno w oazie rekolekcyjnej, jak i w formacji w ciągu roku), zapewniająca ciągłość procesu formacyjnego.
§ 7
DIAKONIA organizuje co roku Kongregację Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie (gromadzącą szerokie grono uczestników Ruchu Światło-Życie), Centralną Oazę Matkę, Podsumowanie Oazy Żywego Kościoła, spotkania par diecezjalnych Domowego Kościoła, dni wspólnoty, a także okolicznościowe pielgrzymki, kongresy itp.
Rozdział III. WŁADZE I STRUKTURA DIAKONII
§ 8
Centralnymi władzami DIAKONII są:
- Moderator Generalny Ruchu Światło-Życie,
- Centralna Diakonia Jedności Ruchu Światło-Życie,
- Kongregacja Diakonii Ruchu Światło-Życie.
§ 9
- Na czele DIAKONII stoi Moderator Generalny, który kieruje jej pracami oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Jest on głównym odpowiedzialnym całego Ruchu Światło-Życie. Jego zadaniem jest kierowanie Ruchem, troska o rozwój wszystkich jego wspólnot i gałęzi zgodnie z charyzmatem całego Ruchu oraz ich szczegółowym charyzmatem, troska o rozeznawanie kierunków zadań podejmowanych przez Ruch, o jedność DIAKONII, z zachowaniem kompetencji innych organów DIAKONII przewidzianych w niniejszym statucie.
- W sprawach zasadniczych dla DIAKONII i całego Ruchu Światło-Życie lub jego poszczególnych gałęzi, Moderator Generalny podejmuje decyzje po konsultacji z Centralną Diakonią Jedności, w szczególności w sprawach:
- zwołania Kongregacji Diakonii Ruchu Światło-Życie,
- powołania centralnych diakonii specjalistycznych oraz określania zasad ich działania,
- tworzenia Centrów Światło-Życie.
- Pomocą w kierowaniu DIAKONIĄ i Ruchem Światło-Życie Moderatorowi Generalnemu służy Krajowe Kolegium Moderatorów, które stanowi zebranie moderatorów diecezjalnych i zakonnych Ruchu Światło-Życie pod jego przewodnictwem.
§ 10
- Moderator Generalny jest powoływany na sześcioletnią kadencję przez Konferencję Episkopatu Polski.
- Wyboru trzech kandydatów na stanowisko Moderatora Generalnego, spośród kapłanów członków DIAKONII, dokonuje Kongregacja Diakonii według uchwalonego przez siebie regulaminu. Biskup Delegat prezentuje kandydatów Konferencji Episkopatu Polski.
- W przypadku wakatu na stanowisku Moderatora Generalnego, jego obowiązki pełni najstarszy wiekiem kapłan członek Centralnej Diakonii Jedności, który winien w ciągu 3 miesięcy zwołać Kongregację Diakonii dla dokonania wyboru kandydatów na Moderatora Generalnego.
- Moderator Generalny może być odwołany przez Konferencję Episkopatu Polski przed upływem kadencji, zgodnie z kan. 318 § 2 KPK.
§ 11
- Zadaniem Centralnej Diakonii Jedności jest kolegialne wspomaganie Moderatora Generalnego w kierowaniu DIAKONIĄ i Ruchem jako całością, troska o jedność Ruchu oraz o wierność jego charyzmatowi założycielskiemu.
- W skład Centralnej Diakonii Jedności, której przewodniczy Moderator Generalny, wchodzą:
- Para Krajowa Domowego Kościoła i Moderator Krajowy Domowego Kościoła,
- moderatorzy centralnych diakonii specjalistycznych Ruchu Światło-Życie,
- przewodniczący Komisji Teologiczno-Programowej,
- Ekonom DIAKONII,
- przełożeni instytutów i stowarzyszeń opisanych w § 32,
- moderatorzy Centrów Światło-Życie,
- przedstawiciel Krajowego Kolegium Moderatorów wybrany na trzyletnią kadencję,
- osoby wybrane na trzyletnią kadencję przez Kongregację Diakonii spośród jej członków w liczbie przez nią określonej.
§ 12
- Do kompetencji Centralnej Diakonii Jedności należy:
- opiniowanie zasadniczych spraw dla DIAKONII przedstawionych przez Moderatora Generalnego, zgodnie z § 9 ust. 2;
- podejmowanie uchwał w sprawach określonych w § 15 ust. 4; § 29 ust. 2; § 30 ust. 2 i 3; § 32 ust. 2, § 38 ust. 2,
- prezentowanie opinii własnych i zgłaszanych przez członków DIAKONII.
- Na forum Centralnej Diakonii Jedności jej członkowie mogą prezentować opinie własne i zgłaszane przez członków DIAKONII.
§ 13
- Posiedzenia Centralnej Diakonii Jedności zwołuje Moderator Generalny.
- Moderator Generalny jest zobowiązany do zwołania posiedzenia w trybie nadzwyczajnym, jeśli zwróci się o to co najmniej połowa członków Centralnej Diakonii Jedności.
- Centralna Diakonia Jedności podejmuje decyzje kolegialnie w formie uchwał.
- Uchwały Centralnej Diakonii Jedności są podejmowane zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu, przy obecności przynajmniej połowy członków składu Centralnej Diakonii Jedności, chyba że niniejszy Statut stanowi inaczej.
§ 14
Kongregacja Diakonii jest zgromadzeniem rozeznającym znaki czasu i kierunki rozwoju Ruchu Światło-Życie w świetle jego charyzmatu.
§ 15
- Kongregacja Diakonii gromadzi:
- delegatów członków DIAKONII,
- uczestników z urzędu,
- uczestników z nominacji Moderatora Generalnego.
- Delegatów na Kongregację Diakonii wybierają: Diecezjalne Diakonie Jedności, Centralna Diakonia Domowego Kościoła, centralne diakonie specjalistyczne oraz instytuty i stowarzyszenia opisane w § 32.
- Z urzędu uczestnikami Kongregacji Diakonii są członkowie Centralnej Diakonii Jedności.
- Liczbę delegatów oraz rozdział miejsc pomiędzy poszczególne diakonie, a także liczbę miejsc pozostających w dyspozycji Moderatora Generalnego, określa każdorazowo Centralna Diakonia Jedności w drodze uchwały. Do podjęcia uchwał w tej sprawie wymagana jest większość 2/3 głosów obecnych na posiedzeniu przy obecności przynajmniej połowy członków składu Centralnej Diakonii Jedności.
§ 16
- Kongregację Diakonii zwołuje nie rzadziej niż raz na trzy lata Moderator Generalny.
- Przedmiot obrad Kongregacji Diakonii określa kolegialnie Moderator Generalny z Centralną Diakonią Jedności.
- Uchwały Kongregacji Diakonii, przyjmowane są większością 2/3 głosów, z wyjątkiem podejmowanych w sprawach proceduralnych, w których wymagana jest zwykła większość.
- Tryb pracy Kongregacji Diakonii określa regulamin przez nią uchwalony.
§ 17
Posługę na rzecz Domowego Kościoła – gałęzi rodzinnej Ruchu Światło-Życie pełni Diakonia Domowego Kościoła. Jej szczegółowe zadania, organy oraz sposób ich powoływania określają „Zasady Domowego Kościoła” zatwierdzane przez Konferencję Episkopatu na wspólny wniosek Moderatora Generalnego Ruchu Światło-Życie oraz Pary Krajowej i Moderatora Krajowego Domowego Kościoła.
§ 18
Diakonie specjalistyczne realizują zadania DIAKONII w poszczególnych dziedzinach jej działalności. Pierwszym celem każdej diakonii specjalistycznej jest budzenie zaangażowania wspólnot i członków Ruchu Światło-Życie w zadaniu, do którego realizacji została powołana.
§ 19
- Moderatorów centralnych diakonii specjalistycznych powołuje Moderator Generalny na trzyletnią kadencję po konsultacji z odpowiednią centralną diakonią.
- Członków centralnej diakonii specjalistycznej powołuje Moderator Generalny na trzyletnią kadencję na wniosek moderatora odpowiedniej diakonii. Kadencję każdego z członków centralnej diakonii specjalistycznej wyznacza data jego powołania.
§ 20
- Komisja Teologiczno-Programowa zajmuje się badaniem zgodności treści materiałów formacyjnych Ruchu Światło-Życie z Magisterium Kościoła oraz z charyzmatem i duchowością Ruchu Światło-Życie oraz koordynuje prace nad materiałami formacyjnymi.
- Przewodniczącego i członków Komisji Teologiczno-Programowej powołuje Moderator Generalny po konsultacji z Centralną Diakonią Jedności na trzyletnią kadencję. Kadencję każdego z członków Komisji Teologiczno-Programowej wyznacza data jego powołania.
- Ustalenia Komisji Teologiczno-Programowej wymagają aprobaty biskupa delegata, o którym mowa w § 3 ust. 2 Statutu.
§ 21
- Strukturę pomocniczą DIAKONII mogą stanowić filie tworzone dla kilku diecezji.
- Moderator zakonny (prowincjalny) koordynuje pracę Ruchu Światło-Życie w placówkach (parafiach) prowadzonych przez zakon. Moderator zakonny troszczy się o ścisły kontakt z moderatorami diecezjalnymi Ruchu Światło-Życie.
§ 22
Władzami DIAKONII DIECEZJALNEJ są:
- Moderator Diecezjalny Ruchu Światło-Życie,
- Diecezjalna Diakonia Jedności Ruchu Światło-Życie,
- Diecezjalna Kongregacja Diakonii Ruchu Światło-Życie.
§ 23
- Pracami DIAKONII DIECEZJALNEJ kieruje Moderator Diecezjalny. Jest on głównym odpowiedzialnym całego Ruchu Światło-Życie w diecezji. Jego zadaniem jest kierowanie Ruchem w diecezji, troska o rozwój wszystkich jego wspólnot i gałęzi, zgodnie z charyzmatem całego Ruchu oraz ich szczegółowym charyzmatem, troska o rozeznawanie kierunków zadań podejmowanych przez Ruch Światło-Życie, z zachowaniem kompetencji innych organów DIAKONII przewidzianych w niniejszym statucie.
- W sprawach zasadniczych Moderator Diecezjalny podejmuje decyzje po konsultacji z Diecezjalną Diakonią Jedności.
§ 24
- Moderator Diecezjalny jest powoływany na czteroletnią kadencję przez Biskupa Diecezjalnego.
- Wyboru trzech kandydatów na stanowisko Moderatora Diecezjalnego dokonuje Diecezjalna Kongregacja Diakonii.
- W razie wakatu na stanowisku Moderatora Diecezjalnego jego obowiązki pełni najstarszy wiekiem kapłan, członek Diecezjalnej Diakonii Jedności, który winien w ciągu 3 miesięcy zwołać Diecezjalną Kongregację Diakonii dla dokonania wyboru kandydatów na Moderatora Diecezjalnego.
- Biskup Diecezjalny może odwołać Moderatora Diecezjalnego z własnej inicjatywy lub na wniosek Moderatora Generalnego przed upływem kadencji.
§ 25
- W skład Diecezjalnej Diakonii Jedności, której przewodniczy Moderator Diecezjalny, wchodzą:
- Para Diecezjalna Domowego Kościoła i Moderator Diecezjalny Domowego Kościoła,
- moderatorzy diecezjalnych diakonii specjalistycznych,
- Ekonom Diecezjalny DIAKONII,
- przedstawiciele instytutów i stowarzyszeń opisanych w § 32, znajdujących się na terenie diecezji,
- osoby wybrane na trzyletnią kadencję przez Diecezjalną Kongregację Diakonii w liczbie przez nią określonej.
- Posiedzenia Diecezjalnej Diakonii Jedności zwołuje Moderator Diecezjalny.
- Moderator Diecezjalny jest zobowiązany do zwołania posiedzenia w trybie nadzwyczajnym, jeśli zwróci się o to co najmniej połowa członków Diecezjalnej Diakonii Jedności.
- Uchwały Diecezjalnej Diakonii Jedności są podejmowane zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu, przy obecności co najmniej połowy członków składu Diecezjalnej Diakonii Jedności, chyba że niniejszy Statut stanowi inaczej.
- W posiedzeniach Diecezjalnej Diakonii Jedności może uczestniczyć moderator zakonny.
§ 26
- Diecezjalna Kongregacja Diakonii gromadzi członków DIAKONII z diecezji, podejmując sprawy wynikające z życia Ruchu Światło-Życie na terenie diecezji.
- Moderator Diecezjalny zwołuje nie rzadziej niż raz na trzy lata Diecezjalną Kongregację Diakonii i jej przewodniczy.
- Liczbę uczestników Diecezjalnej Kongregacji Diakonii oraz sposób ich powoływania określa Diecezjalna Diakonia Jedności.
§ 27
Moderatorów diecezjalnych diakonii specjalistycznych powołuje Moderator Diecezjalny w porozumieniu z Biskupem Diecezjalnym, po konsultacji z członkami odpowiedniej diakonii oraz moderatorem odpowiedniej diakonii centralnej.
§ 28
- Dla dokonania wyboru osób wskazanych w § 10 ust. 2; § 11 ust. 2 pkt. 7; § 11 ust. 2 pkt. 8; § 15 ust. 2; § 24 ust. 2; § 25 ust. 1 pkt. 5, wymagana jest w pierwszym głosowaniu większość 2/3 oddanych głosów; do dalszych głosowań stosuje się przepisy kan.119 n. 1 KPK.
- Jeśli do udziału w Diecezjalnej Kongregacji Diakoni są zaproszeni wszyscy członkowie DIAKONII z diecezji, do wyboru określonego w § 24 ust. 2 i § 25 ust. 1 pkt. 5 nie jest konieczna obecność większości tych, którzy powinni być wezwani.
- Jeśli ilość zgłoszonych kandydatów nie przekracza ilości osób, które mają być wybrane, do wyboru określonego w § 24 ust. 2 i § 25 ust. 1 pkt. 5 wystarczy zwykła większość głosów.
Rozdział IV. CZŁONKOWIE DIAKONII
§ 29
- Członkami DIAKONII mogą stać się osoby spełniające następujące warunki:
- odbycie formacji podstawowej Ruchu Światło-Życie według programów ustalonych dla ich stanu i powołania,
- uczestnictwo w życiu i pracy wspólnoty Ruchu Światło-Życie,
- członkostwo w Krucjacie Wyzwolenia Człowieka,
- ukończone 18 lat.
- Osoby, które nie odbyły formacji podstawowej mogą uzyskać członkostwo DIAKONII po spełnieniu indywidualnych wymagań formacyjnych określonych przez Centralną Diakonię Jedności.
§ 30
- Gotowość wstąpienia do DIAKONII zostaje wyrażona przez kandydata po odbyciu specjalnych rekolekcji, zwanych Oazą Rekolekcyjną Diakonii (ORD).
- Gotowość wstąpienia do DIAKONII musi uzyskać akceptację Diecezjalnej Diakonii Jedności Ruchu Światło-Życie, właściwej dla miejsca posługi kandydata. Od decyzji odmownej, która musi być doręczona wraz z pisemnym uzasadnieniem, przysługuje prawo odwołania się do Centralnej Diakonii Jedności.
- W szczególnych i wyjątkowych przypadkach wystarczająca jest akceptacja Centralnej Diakonii Jedności Ruchu Światło-Życie.
§ 31
- Nabycie członkostwa następuje poprzez wpisanie przez Moderatora Generalnego w poczet członków DIAKONII.
- Uroczyste potwierdzenie członkostwa następuje przez błogosławieństwo Moderatora Generalnego.
§ 32
- Szczególnym trybem nabywania członkostwa w DIAKONII jest złożenie pierwszych ślubów w Instytucie Niepokalanej Matki Kościoła lub wstąpienie do Stowarzyszenia „Unia Kapłanów Chrystusa Sługi” ze względu na ich służebny charakter wobec Ruchu Światło-Życie.
- Centralna Diakonia Jedności Ruchu Światło-Życie może nadać innym instytutom i stowarzyszeniom życia apostolskiego oraz stowarzyszeniom wiernych, których źródłem powstania i życia jest charyzmat Ruchu Światło-Życie, i które wypełniają cele określone § 4 Statutu, analogiczny status, po stwierdzeniu, że ich konstytucje lub statuty nie są sprzeczne z niniejszym Statutem. W odniesieniu do zrzeszeń o charakterze lokalnym może zastrzec niestosowanie § 11 ust. 2 pkt. 5; i § 15 ust. 2; a także § 25 ust. 1 pkt. 4.
§ 33
- Do obowiązków członków DIAKONII należy:
- uczestnictwo w życiu i pracy wspólnoty Ruchu Światło-Życie,
- realizowanie celów statutowych DIAKONII,
- przestrzeganie postanowień Statutu, uchwał i regulaminów DIAKONII,
- opłacanie składek członkowskich,
- w miarę możliwości wspieranie materialne działalności DIAKONII i Ruchu Światło-Życie.
- Członkowie DIAKONII mają prawo do:
- korzystania z pomocy DIAKONII,
- zgłaszania wniosków i propozycji dotyczących DIAKONII.
§ 34
Członkostwo DIAKONII ustaje przez:
- Formalną rezygnację skierowaną na piśmie do Moderatora Generalnego Ruchu Światło-Życie za pośrednictwem właściwej Diakonii, o której mowa w § 30 ust. 2 i 3.
- Wykluczenie decyzją Moderatora Generalnego Ruchu Światło-Życie na wniosek właściwej Diakonii, o której mowa w § 30ust. 2 i 3 – po uprzednim upomnieniu – z zachowaniem prawa rekursu do Biskupa określonego w § 3 ust. 2 Statutu, w przypadku:
- publicznego odstąpienia od wiary katolickiej albo zerwania ze wspólnotą kościelną, albo po zaciągnięciu ekskomuniki deklarowanej lub wymierzonej wyrokiem lub dekretem,
- poważnego naruszenia przepisów statutu DIAKONII, Zasad Domowego Kościoła lub regulaminów.
Rozdział V. DOBRA DOCZESNE
§ 35
- DIAKONIA jest podmiotem zdolnym do nabywania, posiadania, zarządzania oraz alienowania dóbr doczesnych, zgodnie z przepisami Kodeksu Prawa Kanonicznego. Mienie DIAKONII, jako publicznego stowarzyszenia wiernych, jest majątkiem kościelnym (kan. 1257 § 1 KPK).
- Wszelkie działania w dziedzinie dóbr materialnych mają mieć na względzie cele DIAKONII wyznaczone przez niniejszy Statut.
§ 36
- Dobrami doczesnymi DIAKONII zarządza Moderator Generalny przez Ekonoma DIAKONII, którego powołuje po konsultacji z Centralną Diakonią Jedności.
- W sprawach finansowych i majątkowych oświadczenia woli składa Moderator Generalny i Ekonom.
- Ekonoma DIAKONII wspiera dwóch doradców wyznaczonych przez Moderatora Generalnego.
- Zasady zarządzania, wykorzystania i rozliczania majątku reguluje dyrektorium dóbr doczesnych uchwalone przez Kongregację Diakonii na wniosek Moderatora Generalnego.
- Analogiczne zasady obowiązują w DIAKONII DIECEZJALNEJ.
- Do DIAKONII mają odpowiednie zastosowanie przepisy prawa kanonicznego o zarządzie dóbr materialnych.
Rozdział VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 37
- Statut DIAKONII nadaje i wprowadza w nim zmiany Konferencja Episkopatu Polski.
- Propozycję zmiany Statutu uchwala Kongregacja Diakonii.
§ 38
- Konferencja Episkopatu Polski może rozwiązać DIAKONIĘ na wniosek Moderatora Generalnego po podjęciu uchwały tej treści przez Kongregację Diakonii. Z ważnych powodów Konferencja Episkopatu Polski, po wysłuchaniu Moderatora Generalnego, może z własnej inicjatywy podjąć decyzję o rozwiązaniu DIAKONII.
- W przypadku, gdy DIAKONIA DIECEZJALNA nie wypełnia zadań określonych statutem, Moderator Generalny, po wcześniejszym zasięgnięciu opinii Centralnej Diakonii Jedności oraz Moderatora Diecezjalnego, może wystąpić do Biskupa Diecezjalnego o jej rozwiązanie.
- Biskup Diecezjalny może rozwiązać DIAKONIĘ DIECEZJALNĄ z własnej inicjatywy (kan. 320 § 2 KPK).
§ 39
W przypadku rozwiązania DIAKONII lub DIAKONII DIECEZJALNEJ, o przeznaczeniu majątku decyduje odpowiednio Konferencja Episkopatu Polski lub Biskup Diecezjalny
§ 40
- Statut Stowarzyszenia „Diakonia Ruchu Światło-Życie” został przyjęty i zatwierdzony podczas 309. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w Częstochowie, w dniach 30 listopada – 1 grudnia 2000 roku.
- Nowelizacji Statutu dokonano podczas 331. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w Warszawie, w dniach 8-9 marca 2005 roku. Statut został zatwierdzony na czas nieokreślony.Kolejnej nowelizacji statutu dokonano podczas 354. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w Zakopanem, w dniach 15-16 marca 2011 roku.